“Agyal, ötletel, fejleszt, tanul” - a válság túléléséért

Szokták mondani, hogy a szegény embert még az ág is húzza!

Hát ez mostanában, kb. 3 éve nagyon is igaz a vendéglátó vállalkozásokra. Kezdődött a Coviddal, amikor sokaknak sokáig zárva kellett lenniük, ami miatt nyilván rengeteg veszteség érte őket. Majd jött az alapanyag és energia árak, költségek növekedése, nem is beszélve a munkaerő válságról, ami miatt szinte lehetetlen minőségi munkaerőt találni.

Sokan bezártak, sokan tervezik a bezárást, van aki motivációját vesztette, de szerencsére vannak, akik nem adják fel és azon ötletelnek, hogyan lehetne túlélni ezt a válságos időszakot.

Ilyen mai interjú alanyunk is Jarjabka Zoltán, aki a szegedi újhullámos Kék Elefánt kávézó tulajdonosa, baristája és akinek az volt a terve, hogy létrehoz egy olyan, kifejezetten vendéglátós vállalkozásoknak szóló rendezvényt, ami segíthet nekik túlélni ezt az időszakot.

Habár a tervezett konferencia, aminek a neve "Mentsd meg a vendéglátó vállalkozásod konferencia" volt sajnos nem valósult meg, de azt gondolom, hogy érdemes meghallgatnunk Zoli tapasztalatait a válságról, ebben az időszakban a megoldásra koncentráló hozzáállásról, a szervezés közben szerzett tapasztalatairól.

Szia, mesélj magadról kérlek pár szót.

Én hivatalosan energetikai mérnök vagyok, de valahogy sohasem éreztem magam igazán jól ebben a szakmában. Aztán beleszerelmesedtem a minőségi kávé világába és éreztem, hogy jó helyen vagyok. Megnyitottam a kávézómat, majd ezzel párhuzamosan elkezdtem barista oktatásokat tartani, és írtam is egy könyvet a témában, "Feketézz jól" címmel. Szóval nyakig benne vagyok a vendéglátás, főleg a kávézók világában már 7 éve. Látom a szépségeit és látom a nehézségeit is, az utóbbiból van most bőven része a vendéglátásnak.

Mi motivált a program szervezése közben?

Arra gondoltam, hogy az nem lehet, hogy csak úgy ilyen sok jó vendéglátó egység tűnjön el a süllyesztőben. Nem lehet, hogy csak úgy abba kelljen hagyni olyan vállalkozásokat, amiket a tulajdonosai szerelemből és elhivatottságból építgetnek már évek óta. Nem adhatjuk fel "harc" nélkül.

Mi adta az ötletet?

Az adta az ötletet, hogy szerettem volna olyan rendezvényre elmenni tanulni, ahol jó ötleteket kaphatok a túléléshez, találkozhatok a sorstársaimmal és akár közösen kitalálhatjuk, hogyan lehet sikeresen kijönni ebből a szorult helyzetből. Habár akkortájt szerveztek is egy-két programot marketingesek, de egyik sem igazán nekünk szólt, nem a vendéglátósokra volt kitalálva, ezért gondoltam egy nagyot és kitaláltam, hogy majd megszervezem én.

Milyen előadásokat terveztél a rendezvényre? Szerinted milyen területeken kell most fejlesztenie magát a vendéglátós vállalkozóknak?

Egy biztos, marketing tervezés, kivitelezés téren nagyon nem áll jól ez a szektor. Eddig elegendő volt az, hogy jó helyre telepítettük az egységeinket. Manapság, ebben az időszakban ez már nem elég. A vásárlók, vendégek most jól megfontolják hova költsék el a pénzüket és lehet, hogy nem mi leszünk az első gondolatuk. A marketinggel azt lehetne elérni, hogy pl. a körmös, fodrász helyett inkább hozzánk jöjjenek be.

Azt gondolom, és tisztelet a kivételnek, hogy pénzügyi tervezés, pénzkezelés terén sem a legerősebbek a vendéglátósok. Ezt is érdemes fejleszteni, javítani ezekben az időkben, sőt most fontosabb is mint valaha.

Lett volna céges válságkezelésről szóló előadás is, mert bizony ez most extra fontos számunkra.

Kaptunk volna munkaerő felvételről, kezelésről is tanácsokat. Nem csak a vendéglátásnál, hanem minden területen gondot okoz a szakmailag is és emberileg is minőségi munkaerő megtalálása és megtartása, ezért ezzel is foglalkozott volna a konferencia.

Ezek nagyon jól hangzanak. Mit gondolsz, miért nem valósult meg végül ez a rendezvény?

Szerintem sokrétű a dolog, több oka is van ennek:

-sokan olyan dolgokkal foglalkoztak inkább abban az időben, amire nem volt és még most sincs ráhatásuk, mint például az energia és alapanyag árak emelkedése,
-sokakat lesokkolt az NTAK-os kötelező adatszolgáltatás is, pedig vannak nagyon kedvező árú, felhő alapú szoftverek is, amik szerintem simán visszahozzák a havi díjukat, ha valaki rendesen és jól használja őket.
-nem segített a pánik hangulat sem. Ilyen állapotban nem lehet agyalni, ötletelni, pedig most kifejezetten erre lett volna szükség,
-többen most visszafogják a költségeiket és sajnos pont a fejlesztés és a tanulás, marketingezés terén nem akarnak költeni, pedig ezeknek a területeknek a fejlesztése a legfontosabb,
-volt olyan extrém eset is, hogy valaki azt kérdezte, miért nem ingyenes ez a program és azt gondolom, nem is alaptalan a kérdése. Lehetett volna egy állam által szervezett díjtalan konferencia is a vendéglátós szektor megsegítésére, de mivel ilyen nem volt, ezért ezt saját erőből kellett megszervezni, aminek nem kis költsége van. Amolyan közösségi finanszírozású rendezvénynek képzeltem ezt el, ahol a szervezést én végzem és a költségeket a jegyárakból fedezzük.
-volt olyan ismerősöm is, aki azt mondta, hogy ha kibírja januárig, akkor valamit jól csinál, ezért nem kell jönnie. Ha pedig nem bírja ki a cége addig, akkor meg minek jöjjön. Gyanítom többen is így gondolkoztak.


Sajnos a rendezvény végül nem jött össze, nem volt elegendő jelentkező rá.

Hogyan próbálod túlélni a válságot a cégeddel?

Habár a rendezvény nem jött össze, én az összes előadónak voltam az előadásán vagy részt vettem az oktatásán vagy olvastam a témában írt könyvét. Ezek nagyon jó alapokat adtak arra, hogy elég jól vegyük az akadályokat. Szerencsére nem veszteségesen jövünk ki ebből az időszakból. Természetesen még nincs vége, nem nyugodhatunk, továbbra is ötletelünk, fejlesztjük a termékeinket és a vállalkozást.

Hogyan látod a vendéglátás jövőjét?

Őszintén? Aki nem fejleszt, nem tanul, nem marketingezik, hanem kivár vagy mástól várja a segítséget, az már most "becsukhatja a boltot". Ez most nem az az időszak, amikor várni kell a csodát. Egy felelősségteljes vezető most előre gondolkodik és teszi a dolgát. Agyal, ötletel, fejleszt, tanul, hogy sikeresen túlélje a válságot.

Tervezel még ilyen rendezvényt?

Igen tervezek, de még nincs pontos információ vagy időpont. Az biztos, hogy támogatókkal együtt lesz, így az ár is sokkal barátságosabban fog alakulni.

Gondolkodtál személyes tanácsadáson az eddigi tapasztalataid alapján?

Habár nagyon jól teljesítünk ebben az időszakban, mégsem érzem magam szakértőnek egyik fentebb felsorolt témában sem, jelenleg nem tervezek személyes tanácsadásokat csinálni, ahhoz még sokat kell nekem is tanulnom.

Egy dologban tudok tanácsokat adni, képzéseket tartani vendéglátós vállalkozó kollégáimnak, ami nem más mint a barista képzés náluk, az ő csapatuknak annak érdekében, hogy sokkal jobb kávékat tudjanak elkészíteni és ezzel növelni a bevételeiket. Ha valakit érdekel egy ilyen 1-2 napos oktatás, az keressen bizalommal a zoltanjarjabka@gmail.com email címen vagy a +36 30 638 5602-es telefonszámon.

Köszi a beszélgetést és sok sikert kívánok a jövőben is.

Did you like the article and find it useful? Share it with your friends too!
Facebook
Twitter
Linkedin

Do you need professional software?

The Orsys restaurant software was invented just for caterers like you!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It is simple to use and easy to learn.
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It provides professional solutions of all sizes,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It saves time and energy for you and your colleagues.

Try it without obligation and ask for our free demo.

Get a free demo
Are you interested in catering?

Enter your e-mail address and be the first to receive the latest news, important events and useful knowledge.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Related posts
Hasonló tartamak