Bár a nyári szezon még javában tart, sokan közületek ilyenkor is azon töri a fejét, hogyan tehetné még hatékonyabbá a vendéglátó helyét. Rendszeresen felmerülő kérdések, hogy bajlódjunk-e utalványokkal esetleg futárokkal, mennyi az annyi, amit a készpénzforgalomtól elvárhatunk és hogyan szervezzük a hosszútávú kifizetéseket ahhoz, hogy ne kelljen nap mint nap a bankba rohangálni pénzt le- vagy akár feltenni. Egy kis matekozásra invitálunk most benneteket, az év első felét elhagyva, némi statisztikával szeretnénk segíteni abban, hogy könnyebben elhelyezhessétek boltotokat a koordinátarendszeren.
Étterme válogatja persze, de a képlet szépen olvasható, vannak megkerülhetetlen tendenciák a 2023-as vendéglátásban. A következtetéseket mindenki maga vonja majd le, a következő írásban csak támpontokat mutatunk be.
Több mint 168.000 rendelést vettünk górcső alá, kielemeztük őket és persze az általuk generált közel 1 milliárd forintos forgalmat is.
Na de a konkrétumok:
2023 első félév statisztikái
A 2023-as év első felében a vizsgált rendelések átlagos kosárértéke: 5650 forint.
Az összbevételt figyelembe véve, a forgalom 64,3%-a kiszállításként lett értékesítve.
A pandémia felélénkített nekünk egy olyan rendszert, amiben pár érintéssel otthonunk vagy irodánk kényelmében tudhatjuk ételünket. Mivel a fókuszcsoport több mint fele még a Covid előtt nyílt és kevesebb mint egyharmada működik csupán kiszállítósként, demonstratív adatnak nevezhetjük ezt a közel kétharmadot.
A házhozszállítások aránya, a következőképpen alakult:
- Éttermek saját rendszerén keresztüli kiszállítás 44,6%
- Wolt és Foodora 49,1 % (30%-70% arányban)
- Éhenhalok és Falatozz 6,2 % (35%-65% arányban)
A haszonkulcs nyilván nem egyezik meg a külsős kiszállító cégek és a saját futárjaink produktuma esetében, de szépen látszik, hogy melyik, milyen potenciállal kecsegtet, persze itt a marketingértéket sem szabad szem elől téveszteni bizonyos cégek esetében.
A százalékok mellett, kiszámoltuk az egyes kiszállítások átlagos kosárértékét is, ami viszont nem mutatott szignifikáns különbségeket:
- Éhenhalok: 4550 Ft
- Falatozz: 5151 Ft
- Wolt: 5728 Ft
- Foodora: 6006 Ft
- Saját rendszeren keresztüli: 6051 Ft
Természetesen a kosárérték mellett az sem elhanyagolható, hogy ezek az összegek milyen formában kerülnek birtokunkba.
A kiszállítások fizetési módjai ezt mutatták:
- Bankkártyával 49,2% (ebből 73,8% online átutalással, 26,2% mobilterminálon keresztül)
- Készpénzzel 34,8%
- Utalvánnyal vagy szépkártyával 15,9% fizetett.
A helyben fogyasztás 35,7%-a szintén érdekes kérdés, ezekből:
- Bankkártyával 50,1%
- Utalvánnyal vagy szépkártyával 3,8%
- Készpénzzel 45,9% fizetett.
Azok a bizonyos csörgő és zörgő forintok, azaz a készpénz, amiknek még pár éve a rutinosabbak is nagy jelentőséget tulajdonítottak, mára talán üzemeltetői szemmel is leértékelődtek, hiszen a legtöbb beszállítót és alkalmazottat is már átutalással fizetünk ki.
A teljes képet nézve, az összbevételnek, csupán 38,8%-a volt a készpénzforgalom!
Elemzésünk mindösszesen egy szelet a teljes magyar vendéglátásból, viszont alanyokként volt szerencsénk arányosan hozzáférni, a csupán kiszállítással (26,56%), csak beülős vendégeket fogadó (39%) és a vegyes rendszert működtető (34,44%) éttermek statisztikáihoz is, tehát ha reprezentatívnak nem is nevezhetjük, mindenképpen valós képet mutat a mai magyar vendéglátó egységek működéséről.
Mindenkinek sikeres vendéglátást és jó matekozást kívánunk!