Éttermi körkép 2024: Mi hozta a legtöbb bevételt?

Az éttermi piac folyamatosan változik, és 2024-ben is új trendek formálták a vendéglátás világát. Az Orsys Éttermi Szoftver által összegyűjtött adatok alapján átfogó képet kaphatunk arról, hogyan változtak a fogyasztói szokások, melyek a legnépszerűbb fizetési módok, és milyen hatással van az időjárás az éttermi forgalomra. Lássuk, mit mutatnak a tavalyi, aggregált statisztikák!

Hőmérséklet és rendelési kedv: mennyire számít az időjárás?

Az időjárás meglepően nagy hatással van a vendégek rendelési szokásaira. A legideálisabb rendelési hőmérséklet 11-13°C és 21-23°C között van, amikor az emberek a legaktívabban rendelnek házhoz.

Ezzel szemben, ha a hőmérő higanyszála eléri a 30°C-ot, a rendelések száma 56,3%-kal csökken a legaktívabb időszakhoz képest. A mutató egyébként mínuszokban és 35°C felett a legrosszabb.

Az időjárási körülmények is érdekes eltéréseket mutatnak:

  • tiszta és felhős időben a kosárérték alacsonyabb, míg
  • viharban és gyenge esőben az emberek többet költenek egy-egy rendelésnél (átlagosan 1218 Ft-tal többet rendelésenként).
  • ködben viszont a rendelési kedv a legalacsonyabb (6116 Ft-os átlagos kosárértékkel).

Pro tipp: Ha kiszállítós egységed van, figyeld az időjárást! Ez egy adottság, amin változtatni nem tudsz, de adott esetben hasznodra fordíthatod. Egy jó marketingkampány (pl. „az otthon melege kedvezmény” esős napokra, hűsítő ajánlatok kánikulában stb.) segíthet kihasználni az időjárási körülményeket egy kis forgalomnövelésre.

Rendelési szokások időbeli eloszlása – kiszállítás vs. helyben fogyasztás

Havi trendek

Kiszállítás

  • Március, április és május a legforgalmasabb hónapok.
  • Nyáron jelentős visszaesés tapasztalható, és ez az alacsonyabb rendelési szám következő év márciusáig megmarad.

Helyben fogyasztás

  • A legjobb hónapok május, július és augusztus, illetve egy kisebb csúcs októberben.
  • A tél és ősz a leggyengébb időszak a helyben fogyasztás szempontjából.

Kosárérték alakulása

  • Helyben fogyasztásnál júliusban költenek az emberek a legtöbbet, ekkor fordítanak a legtöbbet saját magukra.
  • Decemberben is kiugrás tapasztalható, amely a karácsony előtti rendezvényekhez köthető.
  • Kiszállításnál nincs egyértelmű trend az átlagos kosárértékben hónapok szerint.

Hónap napjaira vonatkozó trendek

  • Hó elején magasabb a kiszállításos rendelések száma, míg hó végére csökken a hajlandóság.
  • A legkevesebb rendelés 25-én történik, amely 14,16%-kal alacsonyabb, mint a 9-i csúcs.
  • Helyben fogyasztásnál a hónap napjai nem befolyásolják jelentősen a rendelési számokat.

Heti trendek

Kiszállítás

  • A forgalom hétfőtől péntekig folyamatosan növekszik, pénteken éri el csúcspontját.
  • Szombaton és vasárnap csökken a rendelésszám, de az átlagos kosárérték 22%-kal magasabb, mint hétköznap.
  • Pénteken 42,26%-kal nagyobb a forgalom, mint vasárnap.

Helyben fogyasztás

  • Péntek és szombat a legerősebb napok, hétfő a leggyengébb.
  • A teljes forgalom 34%-a pénteken és szombaton érkezik.
  • Vasárnap az emberek 34%-kal többet költenek rendelésenként, mint más napokon.

Havi fizetés hatása – célzott promóciók hó elején

  • A hónap elején több kiszállítás történik, míg hó végére csökken a rendelési hajlandóság. Ez a fizetések érkezésével függhet össze, ezért érdemes hó elejére időzíteni a nagyobb volumenű kampányokat.
  • 25-e körül érkezik a legkevesebb rendelés, ezért ekkor érdemes kisebb költségű menüket és akciókat hirdetni, hogy fenntartsák a forgalmat.

Vasárnap érdemes prémium ajánlatokat kínálni

  • Vasárnap a helyben fogyasztók 34%-kal többet költenek rendelésenként, ami azt mutatja, hogy az emberek hajlandók többet áldozni egy nyugodt éttermi élményre.
  • Ekkorra érdemes exkluzív fogásokat, prémium italajánlatokat vagy családi menüket bevezetni.

Helyben fogyasztás vs. kiszállítás: hogyan és hol költünk többet?

A 2024-es statisztikák szerint többen választják a helyben fogyasztást (61,52%), mint a kiszállítást (38,58%). A különbség nem óriási, de jelzi, hogy az éttermek atmoszférája és élménye továbbra is vonzó a vendégek számára.

Érdekesség, hogy az átlagos kosárérték alig tér el:

  • Helyben fogyasztás: 6204 Ft
  • Kiszállítás: 6135 Ft

Ez minimális (1,12%-os) különbség, ami arra utal, hogy a fogyasztók nagyjából ugyanolyan értékben rendelnek, függetlenül attól, hogy az étteremben ülnek vagy házhoz kérik az ételt.

Mivel fizetnek a vendégek? A bankkártya megdönthetetlen dominanciája

A 2024-es statisztikák egyértelműen mutatják, hogy a bankkártyás fizetés továbbra is tartja a vezető szerepét a vendéglátásban – ugyanakkor a többi fizetési mód népszerűsége sem csökken látható mértékben.

Kiszállítás

A kiszállítások esetében a bankkártyás online fizetés toronymagasan vezet. A vásárlók előnyben részesítik az egyszerű, érintésmentes fizetési lehetőségeket, és ez a trend évről évre egyre erősödik.

Fizetési módok megoszlása kiszállításnál:

  • Bankkártyás online fizetés: 40,6% (és mellette még 19,1%-os terminálos fizetés)
  • Készpénzes fizetés: 28,48%
  • SZÉP kártyás fizetés: 11,76%

A fizetési mód hatása a kosárértékre kiszállítás esetén:

  • Bankkártyás online fizetés: 5924 Ft
  • Bankkártya terminál (utánvétes fizetés futárnál): 6349 Ft
  • Készpénz: 5947 Ft
  • Nagy címletű készpénz: 7885 Ft
  • SZÉP kártya online: 6320 Ft
  • SZÉP kártya terminál: 7778 Ft

Meglepő tanulságok:

  • A bankkártyás online fizetés esetén a legkisebb a kosárérték (5924 Ft), míg a készpénzes és SZÉP kártyás rendelések esetén sokkal magasabb a fogyasztás.
  • A készpénzes nagy címletű fizetésnél az átlagos kosárérték 7885 Ft, ami 33 százalékkal magasabb, mint a bankkártyás online fizetésnél.
  • A SZÉP kártya terminálos fizetés esetén 31 százalékkal nagyobb kosárértéket figyelhetünk meg, mint a készpénzes fizetésnél, ami 1832 Ft-os különbséget jelent.

Helyben fogyasztás: Készpénz vagy bankkártya?

A helyben fogyasztás esetén a bankkártyás terminálos fizetés a legnépszerűbb, hiszen kényelmes és gyors.

Fizetési módok megoszlása helyben fogyasztásnál:

  • Bankkártyás terminál: 51,6%
  • Készpénzes fizetés: 42,49%
  • SZÉP kártyás fizetés: 5,92%

A fizetési mód hatása a kosárértékre helyben fogyasztás esetén:

  • Készpénz: 4760 Ft
  • Bankkártya terminál: 7330 Ft
  • SZÉP kártya terminál: 6712 Ft

Érdekes tanulságok:

  • A bankkártya terminállal fizetők átlagosan 54 százalékkal többet költenek, mint a készpénzes vásárlók. Ez 2570 Ft különbséget jelent.
  • A SZÉP kártyás fizetők is jelentősen többet fogyasztanak (+41 százalék), ami 1952 Ft pluszt jelent rendelésenként.

Fizetési trendek és jövőbeli kilátások

  • A bankkártya dominanciája megkérdőjelezhetetlen, legyen szó online vagy terminálos fizetésről. Így a terminálos fizetést azon vendéglátó egységeknek is javasolt lehetővé tenniük, akiknek ez nem kötelező.
  • A készpénzhasználat továbbra sem csökken láthatóan, sőt, 2023-ról 2024-re még növekedett is. Különösen a helyben fogyasztásnál meghatározó, ahogy ez várható is.
  • A SZÉP kártyás fizetés csökkenő tendenciát mutat, - a jogszabályváltozások miatt ez várhatóan fel is gyorsul idén - de még mindig népszerű és átlagosan magasabb kosárértéket generál. Új belépőként dilemma lehet, hogy az étterem elfogadjon-e SZÉP Kártyás fizetést, vagy sem.

Honnan érkeznek a kiszállítási rendelések?

A vendégek fele (50%) telefonon rendel, ami azt jelenti, hogy sokan továbbra is a közvetlen rendelést részesítik előnyben az éttermek saját platformjain keresztül.

A nagy éttermi platformok közül:

  • Foodpanda: 27,1%
  • Wolt: 19,1%

Az átlagos kosárérték alapján a telefonos rendelések a legértékesebbek (6300 Ft), míg a platformokon keresztüli rendelések valamivel alacsonyabb átlagot mutatnak:

  • Foodpanda: 6022 Ft
  • Wolt: 5873 Ft

Éttermi stratégia:

  • A közvetlen rendelési lehetőségek erősítése (pl. saját weboldal, telefonos rendelési opciók) megérheti, hiszen ezekkel az éttermek elkerülhetik a magas jutalékokat. A saját csatornák erősítése mellett szól a kontrollálhatóság is, miközben a platformoknak való kiszolgáltatottság a gyors profit mellett jelentős veszélyeket hordoz közép- és hosszútávon.
  • Az éttermi portálok még mindig fontos csatornák, de nem feltétlenül ezek hozzák a legértékesebb vásárlókat.

Összegzés: mit tanulhatunk a 2024-es adatokból?

  • Az olyan banális körülmények, mint a hőmérséklet és időjárás is befolyással vannak a rendelési szokásokra. Az éttermeknek érdemes lehet időjárásra optimalizált promóciókat (is) indítani.
  • A bankkártyás fizetés minden formában dominál, míg a SZÉP kártya visszaszorulóban van. A készpénzhasználat azonban nem csökken.
  • A közvetlen telefonos rendelés a legjövedelmezőbb, emellett ez a leginkább kontrollálható, míg a nagy platformok (Foodpanda, Wolt) valamivel kisebb kosárértéket hoznak, ugyanakkor forgalomnövelő szerepük továbbra is jelentős.

Az elkövetkező évek egyértelműen a digitalizáció, a rugalmas fizetési lehetőségek és a vendégek igényeire szabott stratégiák időszaka lesz az éttermi piacon. Azok a vendéglátóhelyek, akik időben reagálnak ezekre a változásokra, versenyelőnyre tehetnek szert!

Tetszett a cikk és hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel is!
Facebook
Twitter
Linkedin

Szükséged van egy profi szoftverre?

Az Orsys éttermi szoftvert pont az olyan vendéglátósoknak találtuk ki mint amilyen Te is vagy!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Egyszerű a kezelése és könnyű betanulni,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Minden méretben profi megoldásokat nyújt,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Időt és energiát spórol meg neked és munkatársaidnak.

Próbáld ki kötelezettségek nélkül és kérd ingyenes bemutatónk.

Kérem az ingyenes demót
Érdekel a vendéglátás?

Add meg az e-mail címed és értesülj elsőként a legfrissebb hírekről, fontos eseményekről és hasznos tudásokról.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Kapcsolódó bejegyzések
Hasonló tartamak