Hogyan motiváld az alkalmazottakat? 5+1 tipp, amelyek tényleg használnak

A vendéglátásban dolgozni kimerítő, ezt mind pontosan tudjuk, hiszen a saját bőrünkön tapasztaljuk. Az alkalmazottaid azok, akik nap mint nap találkoznak a vendégeiddel, és meghatározzák, milyen élménnyel távoznak tőled. Ezért fontos, hogy motiváltak és elkötelezettek legyenek. A megfelelő jutalmak és juttatások nagy hatással lehetnek a csapatmorálra és a hosszú távú lojalitásra. De hogyan válaszd meg ezeket: a jutalom = pénz?

1. Elismerni a jó munkát és a teljesítményt

Az egyik legfontosabb jutalom, amit adhatsz: az elismerés. Talán elcsépeltnek és közhelyesnek hangzik, mégis meglepően sokszor marad el a vezetők részéről, hogy egyszerűen köszönetet mondjanak a jól végzett munkáért.  Sőt, sok esetben éppen azt gondolják, hogy a köszönet verbális kifejezése helyett a dolgozó inkább pénzjutalmat várna el. Az ezzel kapcsolatos kutatások és felmérések azonban azt mutatják, hogy a dolgozók lojalitását hosszú távon jobban erősíti a rendszeres pozitív (vagy akár építően kritikus) szóbeli visszajelzés, mint az időszakos pénzbeli jutalmak. Ez nem azt jelenti, hogy pénzbeli kompenzációra nincs szükség, sokkal inkább azt, hogy bizonyosan nem helyettesíti a jó szót.

2. Egészség és wellness programok

A fizikai és mentális jólét kulcsfontosságú, különösen a vendéglátásban dolgozók számára, ahol a stressz és a hosszú munkaidő gyakori kihívást jelent. Ha jutalmazásban gondolkodsz, érdemes olyasmit adni, ami elősegíti az alkalmazottak egészségét és kikapcsolódását, hatékony töltődését. Ez lehet egy masszázs utalvány, valamilyen wellness bérlet vagy akár egy fitness tagsági kártya. Az ilyen jutalmak nem csak a lojalitást erősítik, de hosszú távon hozzájárulhatnak a munkatársak jobb teljesítményéhez is.

3. Önfejlesztési és képzési lehetőségek

A motiváció egyik fontos eleme lehet a személyes fejlődés támogatása. Olyan jutalmat is adhatsz, amely az alkalmazottak szakmai előmenetelét segítik elő. Akár egy online kurzus vagy egy könyvcsomag is jó ötlet lehet, amely segíti őket a szakmai előrelépésben. Maradhatsz szorosabban a vendéglátó szakmánál, és mondjuk megjutalmazhatod a kiválasztott kollégákat egy kommunikációs tréninggel. De lehetsz ennél is kreatívabb, és az arra nyitott, jó teljesítményt nyújtó alkalmazottad elküldheted egy néhány napos fotós képzésre. Több partnerünknél is tapasztaljuk, hogy a hatékony social media marketinghez szükséges vizuális anyagokkal, fotókkal és videókkal hadilábon állnak. Ezt néhányan a felszolgáló kollégák bevonásával próbálják orvosolni, de sokszor az így készült képek teljesen használhatatlan minőségűek. Egy jól eltalált jutalmazási rendszer akár még ebben is segítségedre lehet, miközben a csapatot is motiválod.

4. Rugalmasság és szabadidő

Az egyik legértékesebb jutalom, amit adhatsz: az idő. Az éttermi dolgozók rengeteg órát töltenek munkával, és gyakran nehéz számukra a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtése. Egy extra szabadnap, rugalmasabb munkaidő-beosztás vagy akár egy hosszabb, fizetett szabadság igazán népszerű gesztus lehet. És természetesen erősítheti a csapat lojalitását és elkötelezettségét, hiszen azt mutatja, hogy a munkaadó valóban törődik velük, nem csupán elvárja a kemény munkát, de ennek egyik forrását, a kiegyensúlyozott magánéletet is igyekszik támogatni.

5. Csapatépítő programok és közös élmények

A közösségi élmények erősítik a csapatszellemet és növelik az összetartást a kollégák között. Szervezhetsz közös vacsorát, kirándulást vagy akár játékos csapatépítő programot is. Az ilyen élmények nemcsak szórakoztatóak, de lehetőséget adnak arra is, hogy az alkalmazottak közelebbről megismerjék egymást és a közös élmények erősítik a csapatkohéziót. Ez hosszú távon pozitív hatással lehet a csapat dinamikájára és a munkamorálra is. Fontos, hogy ne a saját hobbidat erőltesd rá a kollégákra, inkább ajánlj fel lehetőségeket, programokat, amelyek közül választhatnak.

+1 Közösségi elismerés és díjak

A "Hónap dolgozója" típusú díjak is motiválhatják a dolgozókat, de ezek bevezetésekor fontos, hogy a program ne vezessen irigységhez vagy konfliktusokhoz a csapaton belül. Ennek elkerülése érdekében érdemes a következő lépéseket megfontolni:

- Átlátható kritériumrendszer felépítése: A programot úgy kell kialakítani, hogy világos és egyértelmű kritériumok alapján történjen a kiválasztás. Például az ügyfél-visszajelzések alapján lehet meghatározni, ki érdemli meg az elismerést. Ezzel elkerülhető, hogy a kollégák úgy érezzék, egyéni preferenciák alapján történt a jutalmazás.

- Rendszeres és forgó elismerés: Fontos, hogy ne mindig ugyanazok az emberek kapják a díjakat, és legyen lehetőség minden dolgozónak megmutatni magát. Így a program ösztönözheti a kollégákat, hogy jobban teljesítsenek, anélkül, hogy bármelyik alkalmazott kivételes bánásmódban részesülne.

- Csapaton belüli elismerés: Nem csak egyetlen embernek járhat elismerés. Például lehet havonta egy „legjobb csapatjátékos” vagy „legnagyobb fejlődést mutató” kategória, így a különféle képességeket más-más szempontból is jutalmazhatod, ami szintén elősegíti az egyenlő esélyeket és a pozitív hangulatot.

- Pozitív kommunikáció: Amikor valakit kiemelsz, mindig hangsúlyozd, hogy az elismerés az egész csapat munkájának köszönhető, és azt is kommunikáld, hogy a következő hónapban másokat is figyelembe veszel majd. Ez az üzenet erősíti a közösség érzetét, és csökkenti az esetleges feszültséget.

Egy jól kialakított „hónap dolgozója” program nemcsak az egyéni teljesítményt, hanem a csapatkohéziót is elősegítheti, ha megfelelően átlátható és mindenki számára hozzáférhető kritériumokat dolgozol ki.

Miért fontos az alkalmazottak motiválása?

A vendéglátóipar egy olyan szektor, ahol a magas szintű vendégélmény kulcsfontosságú a sikerhez. Nagyrészt az alkalmazottaid azok, akik ezt az élményt megteremtik, és ha ők elégedettek és motiváltak, az a vendégek elégedettségében is meg fog mutatkozni. A jól felépített és tudatosan alkalmazott jutalmazási rendszer lényegében befektetés, amely bizonyosan megtérül a pozitív munkahelyi légkörben és az üzleti eredményekben is.

Röviden a pénzjutalomról

A pénzjutalomról külön ezúttal nem írtunk, lényegében azért, mert ez a legevidensebb formája a jutalmazásnak. Abszolút nem lebecsülendő, sőt, időszakos pénzjutalmak, illetve fizetésemelések stb. nélkül a fent említett jutalmazási formák valószínűleg erőtlenek lesznek. Azonban fontos azt is kiemelni, hogy önmagában a pénzbeli juttatás nem oldja meg a motivációs problémákat, nem pótolja a pozitív visszacsatolást, nem erősíti a csapatkohéziót és nem segít az egyéni (akár a munka szempontjából is fontos) készségek fejlesztésében. Arról nem is beszélve, hogy mint mindig, ha a pénzre egyszerűsítjük le a képletet, akkor mindig lesz, aki a legértékesebb kollégáknak többet ajánl, akár bel-, akár külföldön.

Tetszett a cikk és hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel is!
Facebook
Twitter
Linkedin

Szükséged van egy profi szoftverre?

Az Orsys éttermi szoftvert pont az olyan vendéglátósoknak találtuk ki mint amilyen Te is vagy!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Egyszerű a kezelése és könnyű betanulni,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Minden méretben profi megoldásokat nyújt,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Időt és energiát spórol meg neked és munkatársaidnak.

Próbáld ki kötelezettségek nélkül és kérd ingyenes bemutatónk.

Kérem az ingyenes demót
Érdekel a vendéglátás?

Add meg az e-mail címed és értesülj elsőként a legfrissebb hírekről, fontos eseményekről és hasznos tudásokról.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Kapcsolódó bejegyzések
Hasonló tartamak