A mai napon 2022. 09. 29-én tartották meg az első NTAK RMS konferenciát, ahol új információk derültek ki az NTAK adatszolgáltatással kapcsolatban! Ezeket szedtük össze pár rövid pontba, hogy a legfrissebb információkból tájékozódhass.
NTAK regisztráció
Továbbra is kötelező minden vendéglátó egységnek az NTAK regisztráció, viszont az adatküldési kötelezettség csak 2023. január 01-től érvényes a következő TEÁOR számmal rendelkező egységek számára:
- étterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- büfé, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
- italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
- zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
- gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás.
Az adatküldést önkéntesen meg lehet kezdeni január előtt is. Azt javasoljuk, hogy az adattovábbítást legkésőbb novemberig minden étterem kezdje el, hogy még legyen idő az esetleges javításokra. Január elején biztosan nem lesz idő egy szoftvert keresésére és az elmondottak alapján, türelmi idő sem lesz az átállásra.
Adatküldés ideje és az adatok köre
Az eddigi kommunikációk alapján volt lehetőség a rendelések minden adatát egyszer elküldeni, ezzel is könnyítve az adatkapcsolatot, viszont az új információk és elmondások alapján, most már kötelező a rendelés felvétele után azonnal elküldeni a statisztikai adatokat. Ettől csak akkor lehet eltérni, ha technikai probléma adódik az étteremben, ami miatt csak későbbi időpontban lehetséges az adattovábbítás.
Rendeléseknél kötelezően küldendő adatok:
- Rendelés kezdete és vége (helyi kiszolgálásnál mettől-meddig tartózkodtak az étteremben),
- Fizetési módok és azok összege (külön a bank- vagy SZÉP kártyás, készpénzes és utalványos módok, illetve ezek kombinációja),
- Tárgynap (melyik napon volt a rendelés),
- Helyben fogyasztás (vagy elvitel, kiszállítás),
- Rendelt tételek:
- Tételek megnevezése,
- Fő és alkategória (az NTAK szabályozása szerint megszabva),
- ÁFA tartalom,
- Bruttó ár,
- Mennyiség, egység és mértékegység,
- Rendelés időpontja (azaz mikor került be a termék a kosárba),
Ezek mellett el kell küldeni a szervízdíj, a csomagolás és a kiszállítási díj mértékét, ha volt, akkor pedig a kedvezményt és annak mértékét, illetve az összes itt felsorolt tételnek az ÁFA tartalmát is. Fontos, hogy mindenki köteles a tétel fő és alkategóriáját megjelölni, nem lehetséges ezt a mezőt szabadon hagyni.
Amennyiben a rendelés leadása után történik módosítás vagy sztornózás, akkor azt is jelezni kell az NTAK rendszerének!
Fontos! Érdemes egy olyan éttermi szoftvert használni, ami ezeket az adatokat automatikusan összekészíti és elküldi az NTAK részére. Egész egyszerűen manuálisan nem megoldható. Itt egy szoftver ami helyetted végzi el az adatküldést: www.orsys.hu
Napi zárás
Minden nap fel kell küldeni a napi zárást, akkor is, ha nem volt nyitva az étterem. Ilyen esetekben az éttermi szoftvernek el kell küldenie, hogy a tárgynapon nem volt nyitva az étterem vagy ha nyitva volt, akkor nem történt forgalom. A napi zárás alkalmával azt is el kell küldeni, hogy mikor nyitott és mikor zárt a helység. Ezekhez az adatokhoz az Önkormányzatok is hozzáférhetnek és ellenőrízhetik az étterem nyitvatartását.
Fontos egy olyan éttermi szoftvert használni, ami képes akkor is felküldeni a napi zárást, amikor az étterem nincs nyitva, különben megszegi a napi adattovábbítási kötelezettségét. Az Orsys szoftver ezt automatikusan a felhőben végzi. Ellenőrzi, hogy használták-e a POS programot és, ha aznap nem, akkor felküldi a zárását. Amíg nem egy ilyen szoftvert használ egy étterem addig ez a jogszabály szinte teljesíthetetlen!
Étterem felelőssége
A napi adattovábbítás egy jogszabályi kötelezettség, ezért az Éttermet terheli a felelősség a jó internet kapcsolat és technikai háttér biztosítására. Kötelesek olyan éttermi szoftvert használni, ami képes az adattovábbításra (NTAK igazolta az adattovábbítás működését). Tehát kifejezetten figyelni kell ezek teljesítésére, különben megbüntetik a vendéglátó helyet, mert megszegte a törvényi kötelezettségét.
Az étteremnek ezek mellett figyelnie kell, hogy rendben meglegyen az NTAK regisztráció és bekapcsolja az összeköttetést a szoftverrel. Ehhez egy elég bonyolult tanúsítvány generálást kell elvégeznie a tulajdonosoknak, de erről hamarosan írunk egy részletes cikket, amiben lépésről lépésre bemutatjuk a regisztráció és tanúsítvány generálás lépéseit. Iratkozz fel a cikk mellett a hírlevelünkre és azonnal elküldjük neked, amint készen vagyunk!
Egy helyen több pult és POS gép
Egy vendéglátó helyen nem lehet megkülönböztetni több számítógépet és kapcsolatot, tehát egy olyan éttermi szoftver használata szükséges, ami képes ezeket az adatokat egybe szinkronizálni és elküldeni.
NAV és NTAK
Az előadásban kifejezetten kiemelték az előadók, hogy a NAV és NTAK adatoknak szinkronban kell lenniük. Ezért kérünk minden étterem tulajdonost, olyan szoftvert válasszon, ami képes az automata pénztárgép kommunikációra és NTAK adatszolgáltatásra, hogy véletlenül se történhessen emberi hiba.
Mit tehet egy étterem?
Használjon egy megbízható éttermi szoftvert, ami minden téren megkönnyíti a munkáját, legyen az NTAK adatszinkronizáció vagy pénztárgép összekötés. Az Orsys éttermi szoftverünk frissítése közben folyamatosan tartjuk a kapcsolatot az NTAK munkatársaival azért, hogy biztosan minden rendben legyen partnereinknél az átállás pillanatában. Amit csak lehet, teljesen automatikus folyamatokra építünk, hogy szoftverünk használatával semmi plusz munkafolyamatra ne legyen szükség.
Látogass el honlapunkra, ahol részletesen bemutatjuk a szoftverünk működését és kérvényezz ingyenes demo hozzáférést, hogy saját magad is kipróbálhasd. Jelentkezz a szoftverünk kipróbálására és kollégáink bemutatójára a következő oldalon: www.orsys.hu/jelentkezes
FONTOS: Nem érdemes milliókat költeni géppark bővítésre és szoftverre. A fentebb javasolt szoftvert úgy fejlesztettük le, hogy egy 70 ezer forintos tableten is tökéletesen elfut, továbbá internet hibák esetén offline üzemmódba áll át, amíg nem oldódik meg a probléma.
Ha kérdésed lenne, keress minket az info@orsys.hu e-mail címen vagy telefonon.
Amennyiben hasznosnak találod cikkeinket, iratkozz fel hírlevelünkre és azonnal tájékoztatunk, nehogy lemaradj valamiről. Ezek mellett oszd meg ezt a cikket ismerőseiddel, akiknek szüksége lehet rá.