A világ folyamatosan változik és minden vendéglátó egységnek készen kell állnia erre. Ebben a cikkünkben a 2023-ban várható legfontosabb marketing trendeket szedtük össze neked egy helyre. Nagy figyelmet kell fordítani ezekre a változásokra, mert ha nem cselekszel akkor lemaradsz.
Rég volt már az, hogy elég volt egy éttermet megnyitni és már özönlöttek is a vásárlók. Ma már ez egyszerűen nem elég. Ha már van éttermed biztosan tudod, milyen nehéz a felszín felett maradni és akkor még nem is beszéltünk a további nehézségekről, mint a rezsiárak, alapanyag árak drágulása, vagy a munkaerőhiány.
Kik vagyunk és miért hallgass ránk?
Mi az Orsys éttermi szoftver csapata vagyunk. Csapatunkban sok különböző szakember található, legyen az marketing, keresőoptimalizálás vagy cégvezetés. A 2022-es évben majdnem 1 milliárd forint értékű forgalmat dolgoztak fel a partnereink a rendszerünkön keresztül és ez a szám folyamatosan növekszik. Hála partnereinknek minden változásról azonnal értesülünk és testközelből tapasztalhatjuk a piac nehézségeit, fordulatait és fejlődéseit.
Nem elég, hogy partnereinknek hála folyamatosan fejlődik szoftverünk minősége de mi is hihetetlen tudást tudunk átadni nekik a legapróbb trükköktől az életmentő stratégiáig. Ebben a cikkben kifejezetten a marketing területével foglalkozunk, de ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb tanácsokról és trükkökről, akkor a cikk mellett feliratkozhatsz hírlevelünkre. Ne aggódj, érdektelen ajánlatokkal nem fogunk megkeresni, csakis a legfontosabb cikkekről kapsz értesítést! Térjünk is rá a lényegre.
Videó, videó, videó…
Ahogy eddig is, most is az egyik legfontosabb média eszköz egy vendéglátó egység kezében a videók. Képpel be lehet mutatni egy ételt, hanggal meg lehet mutatni egy hangulatot de videóval egy teljes élményt, életérzést át lehet adni. Ma már nem kell egy profi csapat vagy több milliós eszköz a minőségi tartalom gyártásához. Egy mezei okostelefonnal már minőségi videókat készíthetsz, de ha igazán profi akarsz lenni, ruházz be egy új Apple telefonra. Hihetetlen jó képet készít és a pro modellek már fizikailag is stabilizálják a képet, így még a remegés és rángatás sem látszik rajta.
És hogy milyen tartalmakat érdemes gyártani? Tapasztalataink alapján majdnem mindegy, de ha igazán profi szeretnél lenni, gondolkozz el a következőkön:
- Mutasd be csapatod tagjait, kik készítik az ételeket. Ez bizalmat növel a vevőkben és jobban megismerik, kik is csinálják azokat az incsiklandó falatokat.
- Mutasd be az éttermed, konyhád. Vidd be a kulisszák mögé a nézőt, ahova csak a kiváltságosak juthatnak be. Imádni fogják!
Videózd le, hogyan készülnek a legjobb fogásaitok, esetleg még apró titkokat is megoszthatsz a nézőkkel. - Vedd fel és mutasd meg a nézőknek, mik az újdonságok és mégis miért lett az az új étlapon ami. Ha többet szeretnél tudni, akkor olvasd el a “hogyan csinálj pénzgeneráló szezonális étlapot” cikkünket.
Az elkészült videókat oszd meg a közösségi média felületeken és akár hirdess is rájuk egy keveset, hidd el meg fogja érni!
TikTok, egy új vevőszerző rendszer
Lehet már hallottál a TikTok-ról, sőt lehet a véleményed is meg van róla. Bár el lehet mondani róla jót és rosszat, de egyet biztosan. Itt vannak az új vásárlóid!
Magyarországon a TikTok felhasználók száma meghaladta az 1 millió főt, ezzel az ország 4. leghíresebb közösségi felülete lett, nem sokkal lemaradva a Facebook, Instagram és LinkedIn után. Egy 2019-es Statiszta felmérés alapján a felhasználók életkora a következőképpen oszlik el:
A 18 év feletti felhasználók 23%-ot tesznek ki. Ugyan ez nem tűnik soknak, de ez 230 000 fizetőképes potenciális vásárlót jelent. Ráadásul a kutatások alapján a 18 év alattiak sem fogják abbahagyni a platform használatát, tehát minél régebb óta vagy, annál nagyobb az esélye, hogy még többen fognak követni. Egyszerűen nem lehet elengedni ezt a lehetőséget, főleg hogy még reklámköltség nélkül is elég szép számokat lehet elérni.
Ha nem tudod miről posztolj a TikTok-on akkor olvasd el a 13 TikTok videó ötletet éttermek számára című cikkünket!
Zero waste, azaz fenntarthatóság
Ebben az évben is egyre fontosabb lesz a vásárlók számára, hogy odafigyeljenek a környezetükre. A globális éghajlatváltozás és annak következményei már keményen érezhetőek mindenki számára. Ezért nagyon sok vásárló már elkötelezett híve a fenntarthatóságnak és a minél kevesebb hulladék termelésnek. Ez persze nem csak marketingfogás, most már komoly pénzeket is megtakaríthat egy étterem, ha odafigyel erre.
Mit is jelent ez pontosan? Odafigyelünk az alapanyag rendelésre, hogy minél kevesebb legyen a lejáró és kidobandó alapanyag, több növényi alapú ételt kínálunk a vásárlóknak és odafigyelünk a csomagolóanyagokra.
Például ha vendéglátó egységedben elviteles vagy kiszállítós rendeléseket dolgoztok fel, érdemes zöld csomagolást választani, ami könnyen lebomlik. Lehet ezeknek az anyagoknak a bekerülési költsége kicsit magasabb, de egy jobb marketinggel ezt simán tovább háríthatod a vásárlóra. Például hirdetheted, hogy nálatok már teljesen megújuló csomagolás van, amit akár komposztálni is lehet, de cserébe 100 ft csomagolási díjat kell bevezetnetek. Meg fogják érteni és nem fognak problémázni.
Ne feledd, bármelyik lehetőséget is választod, jól kell kommunikálnod a potenciális vásárlók felé. Akár terveztess egyedi zöld jelölőket is amivel matricázod a csomagolást és az étlapra is rárakhatod, megmutatva melyek a legzöldebb és legfenntarthatóbb ételek.
Egészséges ételek és allergének
Egyre több tudatos vásárló van akiknek igenis fontos mit visznek be a szervezetükbe. Érdemes kiegészíteni az étlapot tápértékekkel, de legalábbis tudják a pincérek fejből ha megkérdezik. Ha esetleg ezt elég bonyolult kivitelezni, használd éttermi szoftverünk, ahol egy kattintással fel tudja sorolni a munkatársad, miből mennyi van az ételben.
Érdemes az intoleránsokkal is foglalkozni, mert sajnos egyre többen vannak ők is. Legyen az laktóz vagy glutén intolerancia, hasznos kibővíteni az étlapod olyan ételekkel amiket ők is fogyaszthatnak. Ezzel több különböző vásárlót tudsz kiszolgálni és mindenki megtalálhatja a kedvencét. Viszont fontos, hogy allergiásoknak ez nem megoldás. Nagyon komoly elvárások vannak, ha olyan ételeket gyártanál amit allergiások is ehetnek, külön zárt konyha, külön szakács és teljesen külön felszerelés. Ezért erről mindenképpen tájékoztasd a vásárlót, hogy bár gluténmentes az étel, de a valóságban nem teljesen az, hiszen nyomokban tartalmazhatja.
Kínálsz salátákat, diétás ételeket, egészséges alternatívákat? Ha nem akkor érdemes most ezen is elgondolkoznod! Egyre többen cserélik le a krumplipürét édesburgonyára vagy a szaftos oldalast cézár salátára. Ha nincsenek ilyen ételeid akkor a potenciális vásárlók többségét elbukhatod. Ráadásul az egészségesebb ételeknek lehet nagyobb az ára, mert hát az egészséget meg kell fizetni.
Gamification, azaz játékosítás
Egy viszonylag friss trend a játékosítás, ami annyit jelent, hogy olyan azonnali visszajelzéseket adsz a vásárlóknak, mint ami a játékokban történik. Ezek az agyunk azon részeit indítja be ami boldogsághormont termel, ezért kellemesebb élményben lesz részük a vásárlóknak. És hát minél jobban érzi magát egy vevő, annál biztosabb, hogy említeni fog a barátainak, ismerőseinek.
Egyik leghíresebb formája a beváltható pontok gyűjtése. Nagyon hatásos visszatérő vásárlók gyűjtésére mégis a mai napig alig használják az éttermek. Ráadásul bevezetése nem is olyan bonyolult. Nincs másra szükséged csak egy pecsétre és néhány dizájnos papírra.
Egy jó példa: Minden legalább 3000 Ft feletti rendelés után adj 1 pontot a vásárlóknak. Ha összegyűlik mondjuk 10 pont, akkor megajándékozhatod valamivel, ezzel igazából beváltja a pontjait. Lehet ez egy ajándék desszert, üdítő de akár egy főétel vagy pizza is. Számoljunk egy kicsit:
Egy vevő legalább 10-szer vásárol tőled legalább 3000 Ft értékben, ami azt jelenti, hogy a tizedik pecsétjével már minimum 30 000 Ft-ot elköltött. Tegyük fel, hogy 30% profittal dolgozol, tehát átlagosan legalább 9 000 Ft profitot hozott neked ez az üzlet. Ezért cserébe te anyagköltségen adsz valamit pár száz vagy ezer forintért. Még így is megéri, de ami a legjobb, hogy sokkal több visszatérő vendéged lesz, mint bárki másnak.
A másik gyakori stratégia ha váratlan jutalmat adsz a vásárlás után. Ez azért hasznos, mert nem számítanak rá, ezért még inkább kellemesen érinti a vevőt. Lehet ez egy sima cukorka vagy desszert is, de akár egy kézműves szappan is. A lényeg, hogy illeszkedjen a profilodhoz és tematikádhoz. Hidd el, hónapok után is ezt fogja mesélni a barátainak!
Összefoglalás
Egy új évet kezdtünk el és nem lehet megállni az újításokban. Tudod, vagy csinálod vagy lemaradsz, ami sajnos a mai világban egy étterem számára a bezárást jelenti. Kérjük ha értékesnek tartod a cikkünket, oszd meg legalább egy barátoddal, hogy mások is tanulhasson belőle. És ha továbbra is szeretnél ilyen hasznos cikkeket olvasni tőlünk, iratkozz fel hírlevelünkre!
Képek: freepik