Éttermi Facebook marketing gyorstalpaló - 1. rész

A Facebook, mint marketingkommunikációs platform

A Facebook ma még mindig a legnagyobb és a hazai felhasználók körében a legnépszerűbb közösségi hálózat. Vállalkozásod szempontjából pedig egy olyan, összetett platform, ahol a márkáddal közvetlenül elérheted és bevonhatod márkakommunikációdba a célközönségedet. A Facebookon történő eredményes marketinghez nem elég, hogy időnként „megosztasz valamit”, ami számodra fontos, vagy amit annak gondolsz, fontos, hogy értékes kapcsolatokat építs ki a követőiddel, növeld márkahűségüket és folyamatosan javítsd az vendégélményt.

A Facebooknak hazánkban 5-6 millió felhasználója van, és bár ezeknek csak egy része aktív (vagyis használja mondjuk napi rendszerességgel a platformot), még így is többmilliós célközönség felé kommunikálhatunk. Ez hagyományos tömegkommunikációs eszközökkel (pl. TV, rádió stb.) a legtöbb KKV számára elérhetetlen lenne, főképp, de nem kizárólag ennek magas költségvonzata miatt.

Az összevetés azonban több szempontból is előnyös. A hagyományos tömegkommunikációs eszközöket is másképp használja a fogyasztó és másképp a hirdető (a szerepek pedig dinamikusan változnak). A különböző televíziós műsorok, filmek stb. jelentik azt a tartalmat, amiért a fogyasztó egyáltalán rákapcsolódik az adott médiumra. Kizárólag a reklámok miatt nem sokan ragadnának távirányítót. Érdemes a Facebookot és más közösségi médiumokat is ezen a szemüvegen keresztül nézni.

Organikus és fizetett elérés

Alapvetően kétféleképp használhatod a Facebookot a vállalkozásod népszerűsítésére: fizetett és nem fizetett (vagyis organikus) tartalmakon keresztül. Amikor létrehozol egy céges profilt az éttermednek és elkezdesz posztokat közzétenni, akkor organikus tartalmakat hozol létre. Ezeket a posztokat elsősorban a követőid, illetve az ő megosztásaikon keresztül az ő ismerőseik stb. fogják látni. Ezeket a posztokat egyrészt lehetőséged van „kiemelni”, vagyis meghirdetni (boost). Ekkor az organikus tartalmad, a hirdetési büdzséd ellenében plusz figyelmet, plusz eléréseket kap. Ugyanakkor létrehozhatsz olyan hirdetéseket is, amelyek eleve meg sem jelennek a saját oldaladon, kizárólag az oldaladdal (márkáddal) fémjelzett hirdetésként jelennek meg a Facebook különböző felületein.

Önmagában egyikkel sem lehet tartós eredményt elérni, a Facebook kommunikáció ereje ezek hibrid használatában rejlik. Organikus kommunikációra szükség van: a hagyományos tömegkommunikációs termékekkel ellentétben hirdetőként nem csak a reklámidő a Tiéd, hiszen a Te oldaladnak is saját hírfolyama van, a kedvelőid/követőid pedig kvázi „előfizettek” a csatornádra, kifejezték érdeklődésüket, így amikor közzéteszel valamit, ez elérhet hozzájuk.

Az elérés azonban közel sem 100%-os, sőt, valójában a 10%-ot sem gyakran éri el. Ez azt jelenti, hogy 1000 követőből már jó eredmény, ha 100 látni fogja a posztodat. Ennek oka a Facebook algoritmusában keresendő, ami időről-időre változik, jellemzően egyre kevesebb embert lehet elérni pusztán organikus kommunikációval. Itt jön a képbe először is a kiemelés. Egy organikus poszt kiemelésével alapvetően az a cél, hogy az több emberhez érjen és több aktivitást váltson ki (kattintás, like, megosztás stb.). A kiemeléssel elérhetjük, hogy a saját követőink közül érjünk el minél többet, de megadhatunk egy tágabb célközönséget is (erről a későbbiekben még részletesen lesz jó). Abban az esetben pedig, ha a célunk éppen az, hogy több követőnk legyen, vagy egy akciót népszerűsítenénk, esetleg a weboldalunkra akarunk minél nagyobb forgalmat terelni, hirdetést kell létrehoznunk. Egy hirdetés esetén először is egy célt határozunk meg (nagyobb elérést szeretnénk, több embert a weboldalunkra, esetleg konkrét vásárlásokat, rendeléseket stb.). Majd körvonalazzuk a célközönségünket és néhány további beállítás után elkészítjük a hirdetésünket, amely szöveges és audio-vizuális elemekből áll.

Mindennek az alapja, hogy erre kerek egészként tekintsünk. A Facebook - és minden más közösségi média - marketingünk akkor lesz erős és hatékony, ha organikus és hirdetési oldalon is tevékenyek vagyunk. A gondosan, tudatosan és rendszeresen készített organikus tartalmakat nem lehet nagyobb hirdetési költéssel megkerülni, miközben autentikus, a közönségünknek szóló és általuk nagyra is értékelt organikus posztjaink sem fogják hirdetés nélkül lehoznia csillagokat az égről (a gyakran emlegetett „virális tartalom” ugyan nem legenda, de egyrészt ritkán jön márkakommunikációs forrásból, másrészt nem fenntartható és nem is kiszámítható). Nagy csodák tehát nincsenek és a marketingben nem is érdemes erre alapozni. Energiát és időt kell tennünk egy olyan kommunikáció kidolgozásába, felépítésébe és fenntartásába, amely bevonja és fenntartja a követőink érdeklődését, másrészt ki kell dolgoznunk, fel kell építenünk és fenn kell tartanunk egy olyan hirdetési stratégiát, amely segíti a kommunikációnk terjesztését, és tágítja a márkánk ismertségi horizontját, egyre több érdeklődőt, követőt és persze potenciális vásárlót / vendéget vonva be.

Mit értünk célközönség alatt?

A célközönség azon specifikus személyek vagy csoportok, akiket egy vállalkozás a termékeivel, szolgáltatásaival vagy tartalmával meg szeretne szólítani. A célközönségek létrehozása kritikus lépés, mert ez határozza meg, hogy milyen üzeneteket, hirdetéseket és tartalmakat kell gyártani, hogy azok a lehető leginkább rezonáljanak az adott közönséggel.

Célközönség a Facebook marketingben

Ahogy arról korábban már szó esett, Magyarországon a Facebookot több millió ember használja. Hirdetői szempontból ez a többmilliós bázis a potenciális célközönségünk, hiszen a Facebook segítségével ennyi embert érhetünk el maximálisan. Ez azonban egy óriási szám, pedig egy kis országról beszélünk. Természetesen, ha „mindenkihez” el akarjuk juttatni a hirdetésünket, akkor nagyon mélyen a zsebünkbe kell nyúlni és az így felhasznált büdzsénk jelentős része csak kidobott pénz lenne.

A célközönség szegmentálás, illetve a célközönség képzés lényege, hogy az adott médiummal maximálisan elérhető emberek számát számunkra kedvező módon redukáljuk és így kisebb, de hatékonyabb csoportokat hozunk létre.

A Facebook marketing sikere sokszor múlik a megfelelő célközönség megtalálásán és hatékony megcélzásán. Magyarországon, ahol több millióan aktívan használják ezt a közösségi platformot, ez egy hatalmas lehetőség a hirdetők számára. Azonban, ha csak egy általános „mindenkihez” szóló hirdetést alkalmazunk, könnyen elaprózhatjuk a költségvetésünket, anélkül, hogy valódi eredményeket érnénk el.

A célközönség szegmentálással nem csupán az elérés hatékonyságát növeljük, hanem a hirdetéseink relevanciáját is fokozzuk, ami javítja a konverziós arányokat (például a vásárlásokat, foglalásokat, rendeléseket stb.) és csökkenti a költségeket.

Kiemelt szempontok a célközönség meghatározásában az életkor, a nem, a lakóhely, az érdeklődési körök és az életstílus. Ezek az információk segítenek abban, hogy pontosabb képet kapjunk arról, hogy kik lesznek azok, akik nagyobb valószínűséggel reagálnak a hirdetéseinkre. Például, ha egy étterem szeretné népszerűsíteni magát a Facebookon keresztül, érdemes lehet olyan embereket célozni, akik érdeklődnek a gasztronómia iránt, illetve az éttermünk közelében laknak.

Emellett a viselkedési szegmentálás is nagyon hasznos lehet. Ez azt jelenti, hogy olyan felhasználókra célzunk, akik bizonyos online tevékenységeket végeznek, például gyakran vásárolnak online, aktívak az online közösségi térben, vagy érdeklődést mutatnak egy adott iparági szegmens iránt.

Fontos megérteni, hogy a célközönség meghatározása egy folyamat, ami rendszeres elemzést és optimalizálást igényel. A Facebook kampányok hatékonyságának maximalizálása érdekében folyamatosan monitoroznunk kell az eredményeket, és szükség esetén módosítanunk kell a célközönségünket és a hirdetési stratégiánkat. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy rugalmasan reagáljunk a változó piaci körülményekre és az új trendekre, és biztosítsuk a kampányaink folyamatos sikerét és hatékonyságát.

Helytelen prekoncepció a célcsoportképzés során

Nézzünk egy releváns példát a fentiek szemléltetésére. Egy debreceni pizzázó marketing csapata elindított egy Facebook hirdetési kampányt, amely célja, hogy növelje az online rendeléseket. Az első lépés az volt, hogy meghatározzák a legvalószínűbb vásárlókat a célközönségükben, majd szegmentálták ezt a csoportot az életkor, lakóhely, érdeklődési körök és viselkedési szokások alapján.

Miután a hirdetés futni kezdett, rendszeresen monitorozták az eredményeket. Hamar észrevették, hogy bár a fiatalabb korosztályok nagy érdeklődést mutattak a hirdetések iránt, az online rendelések aránya elmaradt a várakozásoktól. Ezt követően további elemzéseket végeztek annak érdekében, hogy megértsék ezt az eltérést.

Az elemzés során kiderült, hogy bár a fiatalabb korosztályok gyakran interakcióba léptek a hirdetésekkel, like-olják, megosztják stb., ugyanakkor kevesebb időt töltöttek a pizzázó weboldalán, és kevesebb rendelést adtak le, mint azt eredetileg feltételezték. Ellenben megfigyelték, hogy jellemzően olyan követőik adták le a rendeléseket, akik a Facebook adatai alapján kapcsolatban vannak és van egy vagy több kiskorú gyermekük.

Ezek alapján a pizzázó marketing csapata megértette, hogy nem a fiatalabb korosztályokra kellene elsősorban koncentrálniuk, hanem az olyan családokra, akik gyermekükkel együtt rendelnek, és valószínűleg a könnyű, kényelmes rendelés és a finom, minőségi gyorsételek képezik a preferenciájukat. Ezért úgy döntöttek, hogy módosítják a hirdetési stratégiájukat és a célközönségüket annak érdekében, hogy még hatékonyabban célozzák meg az ilyen típusú vásárlókat.

Az új stratégia részeként a pizzázó marketing csapata úgy döntött, hogy kiemelten kezeli a családi ajánlatokat és kedvezményeket a hirdetéseikben, és hangsúlyt fektetnek az otthoni vagy családi eseményekhez kapcsolódó üzenetekre. Emellett új tartalmakat készítettek, amelyek a családi összejöveteleken való közös étkezés fontosságára és a pizzázó kényelmi szolgáltatásaira helyezik a hangsúlyt.

Az új stratégia bevezetése után az online rendelések száma nőtt, a fókusz pedig a „fiatal fogyasztókról” a „családosokra” került (ami persze nem azt jelenti, hogy a fiatalok irányába már egyáltalán nem hirdetnek).

Összefoglalva az eddigieket, a célközönségképzés értéke a Facebook marketingben:

Hatékonyabb hirdetések: A célközönség szegmentálása lehetővé teszi számunkra, hogy pontosan azokat az embereket célozzuk meg, akik a leginkább érdeklődnek a kínált termékek vagy szolgáltatások iránt. Ezáltal növelhetjük a hirdetések hatékonyságát és a konverziós arányokat.

Költségcsökkentés: Az alapos célközönség-szegmentálás segíthet abban, hogy elkerüljük a nem releváns vagy túl széles célközönség felé irányulóhirdetéseket és ezáltal csökkentsük a fölösleges kiadásokat. Így optimalizálhatjuk a hirdetési költségeket, és jobban kihasználhatjuk a rendelkezésre álló költségvetést.

Rugalmasság és reagálóképesség: A célközönség folyamatos monitorozása és elemzése lehetővé teszi számunkra, hogy rugalmasan reagáljunk a változó piaci körülményekre és az új trendekre. Ha szükséges, módosíthatjuk a célközönséget és a hirdetési stratégiát annak érdekében, hogy maximalizáljuk a kampányok sikerét.

Jobb ügyfélélmény: Az alapos célközönség-szegmentálásnak köszönhetően a hirdetéseink relevánsabbak lesznek a vendégeink számára, és jobban megfelelnek az igényeiknek és érdeklődési körüknek.

Versenyelőny: A célzottabb és hatékonyabb hirdetési stratégiák segíthetnek abban, hogy kiemelkedjünk a versenytársak közül, és jobban kihasználjuk a Facebook marketing adta lehetőségeket.

Ahhoz, hogy hatékony célcsoportokat hozzunk létre szükségünk van:

Adatok és kutatás: Elengedhetetlenül fontos az alapos piackutatás és adatelemzés, hogy megértsük a potenciális vásárlóink viselkedését, preferenciáit és igényeit. A rendelkezésre álló demográfiai és viselkedési adatok segítenek abban, hogy pontosan meghatározzuk a célközönséget.

Célcsoport-szegmentálás: A célközönség szegmentálása lehetővé teszi számunkra, hogy kisebb, de hatékonyabb csoportokat hozzunk létre, amelyekre pontosabban tudunk célozni. Az életkor, nem, lakóhely, érdeklődési körök és viselkedési szokások alapján történő szegmentálás segít abban, hogy relevánsabb hirdetéseket hozzunk létre.

Rugalmasság: Fontos, hogy rugalmasak legyünk és nyitottak az új ötletekre és megközelítésekre. Fontos, hogy rendszeresen monitorozzuk az eredményeket és szükség esetén módosítsuk a hirdetési stratégiát.

Tesztelés és optimalizálás: A kampányok hatékonyságának maximalizálása érdekében fontos, hogy folyamatosan teszteljük és optimalizáljuk a hirdetéseket és a célcsoportokat. A tesztelés segít abban, hogy megtaláljuk a legjobban működő stratégiákat és célcsoportokat, és javítsuk a kampányok teljesítményét.

Ezeket megcsinálod Te vagy segítsünk?

Profi marketing csapatunk már egy évtizede csak vendéglátó egységekkel foglalkozik és erre specializálódott. Az évek során már több budapesti lakás árát elköltöttük hirdetésekre és több társasház árát szereztük meg partnereinknek. Tudjuk, hogy nem mindenkinek ugyanazok a lehetőségei és kerete ezért minden partnerünkkel külön foglalkozunk és a személyes igényeire és lehetőségeire építjük ki a marketing stratégiákat. Amellett, hogy kivitelezünk még ötleteket is adunk, legyen az marketing tipp, működő akciók, étel receptek és események, továbbá konkrét tanácsadást is végzünk. Már több tucat éttermet juttatunk el a csúcsra és nagyon sok családnak megváltoztattuk az életét. Korlátozott számú partnerrel dolgozunk együtt, de ha érdekelne az együttműködés akkor keress minket e-mailben az info@orsys.hu címen. Addig is sok sikert és jó munkát kívánunk!

Did you like the article and find it useful? Share it with your friends too!
Facebook
Twitter
Linkedin

Do you need professional software?

The Orsys restaurant software was invented just for caterers like you!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It is simple to use and easy to learn.
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It provides professional solutions of all sizes,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It saves time and energy for you and your colleagues.

Try it without obligation and ask for our free demo.

Get a free demo
Are you interested in catering?

Enter your e-mail address and be the first to receive the latest news, important events and useful knowledge.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Related posts
Hasonló tartamak