A hulladéktermelő gazdálkodó szervezetek számára 2023. március 1-jétől megkezdődött a regisztráció MOHU partnerportálon. De mi is ez az új rendszer? Kinek kell regisztrálnia? Mennyiben terjed ki a vendéglátásban tevékenykedőkre? A következőkben összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.
Mi az a MOHU?
A MOL legújabb missziója, hogy Magyarországon megteremtse a körforgásos gazdaságot, melynek egyik első és talán legfontosabb állomása a hulladékgazdálkodási tevékenység egységesítése, fejlesztése. Így 2023. július 1-jétől megszűnik az önkormányzati és állami közfeladatok közé tartozó hulladékgyűjtés, az államigazgatás koncesszió keretében 35 évre átengedi a MOL részére.
A hulladékgazdálkodás rendszer üzemeltetésére jött létre a MOHU, egy Koncessziós Társaság, mely július 1-től gondoskodik a magyarországi szilárdhulladék gyűjtésről és annak kezeléséről. A kistérségi hulladékgyűjtő és egyéb szakcégek továbbra is elszállítják a hulladékot, azonban szerződést a MOHU-val kell közvetlenül megkötni.
Milyen hulladékra vonatkozik a MOHU regisztráció?
Vendéglátás szempontjából a szelektíven gyűjtött anyagokra (pl. csomagolófólia, kartonpapír, üveggöngyöleg), valamint a használt sütőolajra és a biológiailag lebomló hulladékra (moslék) vonatkozik a regisztráció. A kommunális hulladékra egyelőre nem szükséges külön szerződést kötni.
Első körben az 1100 literes és a fölötti hulladékgyűjtő edényzetet bérlők adhatják le az „új” megrendelést a MOHU felé. Ám érdemes figyelni a MOHU Partnerportált, hiszen vélhetően hamarosan a kisebb gyűjtőedényzetet bérlők is megköthetik az új szerződést.
Ha csak kommunális hulladéka van az üzletnek, akkor nem is kell regisztrálnom?
Egyelőre úgy tűnik, hogy a kisebb vendéglátóegységek (pl. kávézó, büfé), amelyek kizárólag kommunális hulladékkal, esetleg elenyésző szelektív hulladékkal rendelkeznek, nem szükséges foglalkozniuk a regisztrációval. Ám érdemes folyamatosan követni a hirdetményeket, hogy az esetleges kötelezettségeknek idejében eleget tehessünk.