Google Ads vs. Facebook Ads | Melyik jobb az éttermednek? – 1. rész

Az online marketing ma már nélkülözhetetlen az éttermek számára, különösen akkor, ha helyi elérésüket és vendégkörüket szeretnék bővíteni. A hagyományos marketing eszközök gyakran drágábbak és kevésbé célzottak, ezzel szemben az online hirdetések segítségével a vállalkozások közvetlenül a célközönségüket érhetik el. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a hagyományos eszközökkel már nem lehet elérni a kívánt marketing célokat, inkább arról a van szó, hogy az online marketing alapvetően gazdaságosabb, így a legkisebbek számára is elérhető. A Google Ads és a Facebook Ads a két legelterjedtebb PPC platform, amelyek jelentősen különböznek a hirdetések célzási módszerei, költségszerkezete és hatékonysága tekintetében. Ez a cikk segít eligazodni az éttermed számára releváns Google és Facebook hirdetések világában, és rávilágít, hogy mikor, melyik platformot érdemes választani.

Google Ads – funkciók és előnyök az éttermek számára

A Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) a legelterjedtebb keresőhirdetési platform, amely a felhasználók keresései alapján céloz. A Google Ads használatával az éttermek biztosíthatják, hogy akkor jelenjenek meg a potenciális vendégek előtt, amikor azok éppen éttermet keresnek.

Keresési hirdetések: A keresési hirdetések lehetővé teszik, hogy amikor egy felhasználó rákeres például a „legjobb olasz étterem a közelben” vagy a „házhoz szállítás vacsora” kifejezésekre, az adott étterem hirdetése jelenjen meg a találati listában. Ez különösen hasznos, hiszen a potenciális vendég éppen ételt, illetve éttermet keres, tehát az igény már megvan, „csupán” arra kell ösztönözni, hogy minket válasszon.

Display (képes) hirdetések: A Google Display Hálózat lehetőséget kínál az éttermek számára, hogy vizuálisan is megjelenjenek a különböző weboldalakon. Ezek a hirdetések nem feltétlenül akkor érik el a felhasználókat, amikor azok éppen étteremre keresnek, hanem más tartalmak böngészése közben. Ez a megoldás inkább a márkaismertség növelésére és új vendégek bevonzására alkalmas. Jóval kisebb hatékonysággal működik, mint a keresés alapú hirdetések, ugyanakkor jelentősen szélesebb körű elérést biztosít.

Lokális célzás és Google Térkép hirdetések: A Google kiemelt figyelmet fordít a lokális keresésekre, így az éttermek térképes megjelenést is választhatnak. Például, ha valaki út közben rákeres a legközelebbi éttermekre, a Google a helyszín alapján ajánlja a felhasználó számára a legközelebbi éttermet, így azonnal ránk talál 😉

Konverziók mérése és elemzése: A Google Ads fejlett analitikai eszközöket kínál, így az éttermek mérhetik a kampány hatékonyságát. Ezekkel az eszközökkel látható, hogy hányan kattintottak a hirdetésre, hányan érkeztek az étterem weboldalára, vagy töltötték ki az asztalfoglalási űrlapot. Ezáltal az éttermek finomhangolhatják kampányaikat és (költség)hatékonyabbá tehetik a hirdetéseiket.

Facebook Ads – funkciók és előnyök az éttermek számára

A Facebook Adset elsősorban közösségépítésre és közvetlen elköteleződésre használják a márkák. A Facebook jelenleg is a legnépszerűbb közösségi média platform Magyarországon, melyen keresztül az éttermek hatékonyan kapcsolatba léphetnek (és maradhatnak) a vendégeikkel.

Kreatív hirdetési formátumok: A Facebook számos hirdetési formát kínál, köztük a galéria típusú hirdetéseket (több képkártya, amelyek horizontálisan követik egymást), egyszerű képes hirdetéseket és Reels-videó hirdetéseket, amelyek kiválóan alkalmasak az étterem hangulatának és ételeinek stb. bemutatására. Az éttermek kihasználhatják a platform alapvetően vizuális jellegét, hogy figyelemfelkeltő tartalmakat hozzanak létre.

Programok hirdetése: A Facebook ereje elsősorban a közösségépítésben van. Habár konverziós hirdetéseket is futtathatunk, ebben a Google, legalábbis éttermi tematikában, gyakran erősebb. Ugyanakkor, ha az étterem valamilyen programot, eseményt szeretne népszerűsíteni (például borkóstolást, szilveszterezést stb.), ebben a Facebook már hatékonyabb lehet, hiszen kevésbé impulzus alapú a döntési mechanizmus, mint egy átlagos ételrendelés esetében. Abban az esetben tehát, ha a potenciális vendég figyelmére hosszabb ideig számíthatunk, a Facebook akár hatékonyabb is lehet, mint a Google Ads.

Geotargeting lehetőségek: A Facebook Ads lehetővé teszi, hogy a hirdetések megjelenését lokálisan, adott városra, régióra vagy akár kerületre szűkítsük. Ez nagy előnyt jelent a helyi vendéglátás számára, hiszen így könnyedén elérhetik a potenciális vendégeket, akik az étterem közelében tartózkodnak vagy dolgoznak.

Célzási különbségek és költséghatékonyság

A két platform között jelentős különbség van a célzási lehetőségek és a költségek terén is.

Költségszerkezet: A Google Ads főként kattintásonkénti díj (CPC – Cost Per Click) alapú, míg a Facebook lehetőséget ad a megjelenések (CPM – Cost Per Mille, ezer megjelenésre jutó költség) alapján történő fizetésre is. A Facebook esetében tehát lehetőség van a megjelenések optimalizálására, míg a Google-ben többnyire csak a kattintások után fizetünk (legalábbis a legnépszerűbb, keresési hirdetések esetében). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az étterem szeretné növelni a márkaismertségét, érdemes a Facebookon a CPM-alapú modellt használni.

Célzási precizitás: A Google a keresési szándék alapján céloz, tehát azokat a felhasználókat éri el, akik már érdeklődnek az adott típusú étterem vagy szolgáltatás iránt. A Facebook ezzel szemben demográfiai, érdeklődési és viselkedés alapú célzást kínál, ami a márkaismertség építésén túl segíthet a márkahűség kialakításában is.

Melyik platform illik a különböző étterem típusokhoz?

Eltérő adottságú éttermek különböző célcsoportokkal, valamint hirdetési stratégiákkal dolgoznak. Míg a gyorséttermek vagy kiszállításra épülő modellek elsődleges célja lehet az azonnali forgalomnövelés, a fine dining vagy tematikus éttermek gyakran inkább hosszú távú vendéglojalitást szeretnének építeni (a folyamatos, de akár kevésbé dinamikus forgalomnövelés mellett). Az alábbiakban részletezzük, hogyan használható ki a Google Ads és a Facebook Ads rendszere az egyes étterem típusok szerint.

Gyorséttermek és pizzériák: azonnali forgalomgenerálás és gyors megtérülés

A gyorséttermek, pizzériák és más gyors kiszolgálásra építő éttermek esetében a cél az, hogy a látogatók azonnal rendeljenek vagy ellátogassanak az étterembe. Az ilyen éttermek számára a Google Ads platform általában (!) hatékonyabb, mivel ez a platform olyan felhasználókat céloz meg, akik konkrét szándékkal keresnek az interneten. Ha valaki például "pizza rendelés közelben" vagy "gyors vacsora lehetőségek" kifejezésekre keres, a hirdetések azonnali megoldást kínálnak az igényére, és a Google Térkép integrációnak köszönhetően az útvonaltervezés is megoldható egy kattintással.

  • Keresési szándék alapú célzás: A Google Ads célzási modellje lehetővé teszi, hogy az éttermek közvetlenül azokat a vendégeket érjék el, akik már rendelés vagy étterem iránt érdeklődnek. Ez a célzott elérés különösen hatékony lehet hétvégéken, esti órákban vagy ebédidőben, amikor magasabb a keresési forgalom.
  • Lokális keresések és Google Térkép hirdetések: A gyors kiszolgálásra épülő éttermek számára előnyös, hogy a Google Térkép hirdetései révén közvetlenül a közelben lévő potenciális vendégek előtt jelenhetnek meg. Amikor valaki beírja, hogy "legjobb hamburgeres a közelben", a térképes hirdetések jó eséllyel közvetlen konverziót generálnak.
  • Pontos mérések és konverziókövetés: Ahogy azt korábban említettük, a Google Ads segítségével pontosan követhetjük, hányan kattintottak a hirdetésre, érkeztek az étterem weboldalára vagy adtak le rendelést online. Ezek a mérési eszközök segítik az éttermeket abban, hogy folyamatosan optimalizálják kampányaikat és költséghatékonyabbá tegyék a hirdetéseiket.

„Fine dining” típusú éttermek: közösségi elköteleződés és márkaépítés szerepe

A fine dining, a tematikus, illetve általában nagyobb, és helyben fogyasztásra épülő éttermek esetében a hosszú távú kapcsolat kiépítése és a márkaépítés kiemelt jelentőségű. Ezek az éttermek gyakran egyedi gasztronómiai élményt, stílust vagy különleges eseményeket kínálnak, így a látogatók megszerzése nem kizárólag gyors, impulzív döntéseken alapul. A Facebook Ads ebben a helyzetben nagyobb szabadságot kínál, mivel a platform célzott elérésekkel, vizuális történetmeséléssel és érdeklődési kör alapú célzással segíti a közösségépítést.

  • Vizuális hirdetések és atmoszféra közvetítése: A fine dining élmény eladhatóbb vizuális elemekkel, amelyek bemutatják az étterem belső terét, az ételek jelentette esztétikai élményt vagy a különleges atmoszférát. A Facebook (illetve az évekkel ezelőtt felvásárolt Instagram) lehetőséget biztosít galéria típusú, képes, videós és „stories” formátumú hirdetések használatára, amelyek segítségével a látogatók virtuálisan megtapasztalhatják az étterem egyedi hangulatát.
  • Elköteleződést erősítő tartalmak: Az érdeklődési kör alapú célzásnak köszönhetően a fine dining típusú éttermek olyan közönséget célozhatnak meg, amely nyitott az exkluzív gasztronómiai élményekre, vagy érdeklődik például a gourmet ételek és a borpárosítások iránt stb. Az éttermek emellett rendezvényekről, különleges vacsorákról, borvacsorákról vagy zenei estekről is rendszeresen posztolhatnak, amely növeli a márkával kapcsolatos elköteleződést.
  • Közösségépítés és vendéglojalitás: A fine dining éttermek számára a Facebook (és Instagram) ideális közösségi felület, ahol visszatérő vendégeik véleményét is könnyen megoszthatják. Ezen felül egy jól felépített közösségi oldalon keresztül folyamatosan fenntarthatják a kapcsolatot a követőkkel, különféle programokat és újdonságokat kommunikálhatnak, ezáltal mélyítve a lojalitást.

Reméljük hasznos volt számodra ez a cikk, hamarosan érkezünk a folytatással! 😊

Tetszett a cikk és hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel is!
Facebook
Twitter
Linkedin

Szükséged van egy profi szoftverre?

Az Orsys éttermi szoftvert pont az olyan vendéglátósoknak találtuk ki mint amilyen Te is vagy!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Egyszerű a kezelése és könnyű betanulni,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Minden méretben profi megoldásokat nyújt,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Időt és energiát spórol meg neked és munkatársaidnak.

Próbáld ki kötelezettségek nélkül és kérd ingyenes bemutatónk.

Kérem az ingyenes demót
Érdekel a vendéglátás?

Add meg az e-mail címed és értesülj elsőként a legfrissebb hírekről, fontos eseményekről és hasznos tudásokról.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Kapcsolódó bejegyzések
Hasonló tartamak