A kiszállítós és helyben fogyasztós vendéglátóegységek közötti különbségek és ennek hatása a marketingre – 2. rész

Az előző részben a vendégélményről, a kiszolgálási folyamatról és logisztikáról, valamint az alapvető marketing stratégiákról írtunk. Most nézzük a két modell közötti további alapvető különbségeket és adott esetben egyezéseket.

Személyzet és tréning: különböző igények a kiszolgálásban

A helyben fogyasztás és a kiszállítás eltérő képzési igényeket támaszt a személyzettel szemben. A helyben fogyasztós éttermekben a felszolgálók képzése kiterjed a vendégekkel való közvetlen kapcsolatra, a kommunikációs készségekre és az étlappal kapcsolatos részletes ismeretekre. Fontos, hogy a felszolgálók képesek legyenek javaslatokat tenni az ételekkel kapcsolatban, kezelni a vendégek panaszaikat, és biztosítani a gyors és udvarias kiszolgálást.

A kiszállítós modellek esetében a személyzet képzése más irányba mutat. Itt a kiszállítókra és az online platformokat kezelő személyzetre helyeződik a hangsúly. Fontos, hogy a kiszállítók gyorsan és hatékonyan végezzék a munkájukat, ismerjék a kiszállítási területet, és megfelelően kommunikáljanak a vendégekkel. Emellett az online rendeléseket kezelő csapatnak pontosan kell rögzíteniük a rendeléseket, és biztosítaniuk kell, hogy az ételek kiszállítása pontosan történjen. Ebben hatalmas segítséget jelent egy profi éttermi szoftver, mint az ORSYS, amely tehermentesíti a csapatot, automatizálja az adminisztrációs folyamatokat és kizárja az emberi hibák lehetőségét.

A helyben fogyasztós éttermeknél a felszolgálók tréningje összetettebb, mivel a munkájuk több dimenzióra terjed ki. Egy jól képzett felszolgáló nemcsak az ételek részletes ismeretét sajátítja el, hanem az udvarias, empatikus vendégkapcsolati készségeket is. Ehhez hozzátartozik a konfliktuskezelés, a problémamegoldó képességek fejlesztése, valamint a gördülékeny csapatmunkára való alkalmasság, nagy nyomás alatt is. Ezek a készségek elengedhetetlenek a vendéglátás sikeréhez, hiszen a személyes élmény nagyban befolyásolja a vendégek elégedettségét és lojalitását. Ezért is nagyon fontos, hogy az elvárások mellett a jutalmazásra is kellő hangsúlyt fordítsunk. Korábban ezzel kapcsolatban hasznos tippeket gyűjtöttünk össze számotokra: Hogyan motiváld az alkalmazottakat? 5+1 tipp, amelyek tényleg használnak

A kiszállítás esetében azonban a feladatok jellege egyszerűbb, mivel a közvetlen interakció a vendégekkel minimálisra csökken. A képzés itt inkább a pontosságra, időmenedzsmentre, valamint az alkalmazott technológia kezelésére összpontosít. Amit még fontos megjegyezni: a kiszállítók számára fontos a helyismeret, a gyors navigáció és a szállítási folyamatok hatékony kezelése.

Technológiai megoldások szerepe

A helyben fogyasztás és kiszállítás közötti különbségek technológiai vonatkozásban is jelentkeznek. Míg a helyben fogyasztós éttermek számára elegendő lehet egy egyszerűbb POS rendszer, amely a fizetések és rendelésfelvétel gyors lebonyolítását biztosítja, addig a kiszállítós modellek komplexebb megoldásokat igényelnek. A digitális rendelési platformok, mint például a Foodora, Wolt vagy a saját fejlesztésű rendszerek, kulcsfontosságúak a rendelések feldolgozásában, nyomon követésében és a szállítás koordinálásában.

Az olyan professzionális rendszerek, mint az ORSYS Éttermi Szoftver, képesek zökkenőmentesen kezelni a rendeléseket, biztosítva a pontos adatszolgáltatást és a készletek optimális kezelését. Ezek a szoftverek minimalizálják az emberi hibák lehetőségét, így nemcsak időt és erőforrást spórolnak meg, hanem jelentősen hozzájárulnak a költséghatékonysághoz is. Az online rendelési rendszereknek megbízhatónak kell lenniük, hogy biztosítsák a gördülékeny felhasználói élményt, és ne veszítsenek vendégeket a bonyolult vagy hibás folyamatok miatt.

Kihívások a vendégélmény fenntartásában

A vendégélmény fenntartása mind a helyben fogyasztós, mind a kiszállítós modellek esetében alapvető fontosságú, azonban a két modell különböző kihívásokkal szembesül. A helyben fogyasztós éttermeknél a személyes kapcsolat és az atmoszféra biztosítása kiemelt szerepet kap, míg a kiszállítós modellek esetében az időkorlátok és a távolság okozta logisztikai nehézségek állnak a középpontban. Ahhoz, hogy a vendégélmény mindkét modellben magas színvonalú maradjon, különböző stratégiák alkalmazása szükséges.

1. A helyben fogyasztós vendéglátóhelyek kihívásai

A helyben fogyasztós éttermek legnagyobb kihívása a vendégekkel való közvetlen kapcsolat fenntartása és a magas szintű szolgáltatás biztosítása minden egyes látogatás alkalmával. Mivel a vendégek közvetlen interakcióba lépnek a személyzettel, a felszolgálók munkája közvetlenül befolyásolja a vendégek elégedettségét. Ez a típusú vendéglátás olyan kihívásokkal jár, mint:

  • A személyzet felkészültsége: A felszolgálók képzése kiterjed a kommunikációra, a konfliktuskezelésre és az étlap részletes ismeretére. Egy jól képzett felszolgáló képes gyorsan felmérni a vendégek igényeit, és minden vendégben a megbecsültség érzetét kelteni. Azonban a magas fluktuáció a vendéglátásban komoly kihívás, mivel az új kollégák betanítása időigényes folyamat, és eközben a szolgáltatás minősége is romolhat. Ezért fontos, hogy a felszolgálók folyamatos képzést kapjanak, és motiváltak maradjanak a hosszú távú fejlődés érdekében.
  • Közvetlen visszajelzés kezelése: A helyben fogyasztás esetén a vendégek azonnali visszajelzést adhatnak, ami mind pozitív, mind negatív irányba elmozdíthatja a vendégélményt. Ha egy vendég elégedetlen a szolgáltatással, a felszolgálóknak azonnal reagálniuk kell a panaszokra, és megoldást kell kínálniuk. A gyors és hatékony reagálás elengedhetetlen ahhoz, hogy a vendégek pozitív élménnyel távozzanak, még akkor is, ha problémák merültek fel. Ebben különösen sokat segíthetnek a szituációs gyakorlatok, hiszen egy valós konfliktushelyzetben sokkal egyszerűbb kész panelekhez visszanyúlni, mint rögtönözni. A legtöbb panasz pozitív irányba fordítható, ha azt a felszolgáló helyesen kezeli.
  • Atmoszféra fenntartása: Az étterem hangulatának és környezetének kialakítása is nagy szerepet játszik a vendégélményben. A helyben fogyasztós modellben fontos, hogy az étterem belső tere harmonizáljon a márkával, és kényelmes, vendégbarát atmoszférát biztosítson. Ez magában foglalja a világítás, a zene, az asztalok elrendezésének megtervezését stb., hogy a vendégek a lehető legjobban érezzék magukat. Bármilyen kis részlet, amely nem felel meg a vendégek elvárásainak – például túl hangos zene vagy kényelmetlen székek, piszkos asztal stb. – ronthatja az élményt.

2. A kiszállítós vendéglátóhelyek kihívásai

A kiszállítós modellek esetében a legnagyobb kihívást a logisztika és a technológia jelenti. A vendégek nem lépnek közvetlen kapcsolatba az étteremmel, így az élmény nagyrészt a szállítás sebességén, az ételek minőségén és az online rendelési folyamat egyszerűségén múlik. A kiszállítós modellek legfontosabb kihívásai a következők:

  • Az ételek minőségének megőrzése: A távolság és a szállítási idő komoly hatással lehet az ételek minőségére. Az ételeknek nemcsak frissnek kell maradniuk, hanem a megfelelő hőmérsékleten is kell megérkezniük a vendégekhez. Ez extra kihívást jelenthet olyan fogások esetében, amelyek igazán frissen, esetleg ropogósan a legízletesebbek. A megfelelő csomagolás és a gyors kiszállítás kulcsfontosságú a minőség fenntartásában. Ha az étel nem érkezik meg időben vagy nem megfelelő állapotban, az azonnal negatív visszajelzéseket eredményezhet az online platformokon.
  • Pontosság: A vendégek elvárják, hogy az ételük időben érkezzen meg. A késedelmes kiszállítás nemcsak frusztrálhatja a vendégeket, hanem csökkentheti az étterem hírnevét is. Ezért a kiszállításnak gyorsnak és pontosnak kell lennie, valamint valós idejű nyomon követési lehetőségeket kell biztosítaniuk a vendégek számára, hogy láthassák, mikor várható az étel megérkezése. Az ilyen rendszerek csökkentik a bizonytalanságot, és növelik a vendégek elégedettségét.
  • Online rendelési rendszerek és technológiai kihívások: A kiszállítós modellek nagyban függenek az online platformoktól és a digitális rendelési rendszerektől. Ha ezek a rendszerek hibásan működnek vagy nem kellőképpen felhasználóbarát módon, az a vendégek elpártolását eredményezheti. A lassú vagy bonyolult rendelési folyamatok frusztrálják a vendégeket, ezért elengedhetetlen, hogy a rendszerek gördülékenyen működjenek. Az online rendelési rendszereknek gyorsnak, megbízhatónak és könnyen kezelhetőnek kell lenniük. Ha a vendégek hibákat tapasztalnak, vagy ha nem tudják egyszerűen leadni a rendelést, valószínűleg más éttermet választanak. Fontos tehát, hogy saját rendszer esetén teszteljük alaposan és kérjünk fel tapasztalt tesztelőket is, hogy a különböző navigációs problémák felszínre kerülhessenek.
  • Rendelési hibák és visszajelzések kezelése: Mivel a vendégek és az étterem közötti közvetlen kapcsolat hiányzik, a rendelési hibák kijavítása és a visszajelzések kezelése nagyobb kihívást jelent. A vendégek gyakran az online platformokon adnak visszajelzést, és ha egy rendelés rosszul sikerül, az könnyen negatív értékeléseket vonhat maga után, hiszen kisebb az esély a panasz azonnali kezelésére és ezáltal a negatív élmény elkerülésére. Ezt némiképp ellensúlyozhatja a visszajelzések követése és rendszeres válaszadás, mind a pozitív, mind pedig a negatív véleményekre. Emellett, ha a vendég, szerencsés esetben, nem egy platformon, hanem közvetlen kommunikációs csatornán keresztül, például telefonon vagy emailben juttatja el (első körben) a panaszát, akkor ezt vegyük komolyan és igyekezzünk orvosolni. Ezzel ugyan azt a hatást érhetjük el, mint a helyben fogyasztós éttermek esetében.
  • A szállítók felkészültsége: A kiszállítók számára kulcsfontosságú a pontos helyismeret és a hatékony időmenedzsment. Ha a szállítók nem ismerik jól a kiszállítási területet, vagy ha nem képesek gyorsan navigálni a forgalomban, az késéseket és hibákat eredményezhet. A kiszállítóknak megfelelően fel kell készülniük a logisztikai kihívásokra, és hatékonyan kell kezelniük a rendelési folyamatokat, hogy az étel időben és jó állapotban érkezzen meg a vendégekhez. Legtöbb esetben a kiszállító nem közvetlenül az étteremnek dolgozik, így sajnos kevésbé is képviseli a márkát, miközben a kiszállító udvariatlansága, pontatlansága, figyelmetlensége stb. ugyan olyan negatívan befolyásolhatja az étterem megítélését, mint egy felkészületlen felszolgáló.

Összegzés

A helyben fogyasztós és a kiszállítós vendéglátás közötti különbségek jelentős hatással vannak az éttermek működésére, marketingstratégiáira és a személyzet képzésére. Míg a helyben fogyasztós modellek a személyes kapcsolatokra, a vendéglátás élményére és a közvetlen szolgáltatásra építenek, addig a kiszállítós éttermek a technológia, a logisztika és az online élmény minőségére helyezik a hangsúlyt. Mindkét modell sikeressége azon múlik, hogy az étterem hogyan képes megfelelni ezeknek az eltérő igényeknek, és mennyire tudja kihasználni az adott modell sajátosságait a vendégek elégedettségének növelése érdekében. Az ORSYS és hasonló rendszerek pedig mindkét modell számára megfelelő megoldásokat nyújthatnak, megkönnyítve a működés optimalizálását és a vendégélmény erősítését.

Tetszett a cikk és hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel is!
Facebook
Twitter
Linkedin

Szükséged van egy profi szoftverre?

Az Orsys éttermi szoftvert pont az olyan vendéglátósoknak találtuk ki mint amilyen Te is vagy!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Egyszerű a kezelése és könnyű betanulni,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Minden méretben profi megoldásokat nyújt,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Időt és energiát spórol meg neked és munkatársaidnak.

Próbáld ki kötelezettségek nélkül és kérd ingyenes bemutatónk.

Kérem az ingyenes demót
Érdekel a vendéglátás?

Add meg az e-mail címed és értesülj elsőként a legfrissebb hírekről, fontos eseményekről és hasznos tudásokról.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Kapcsolódó bejegyzések
Hasonló tartamak