Újabb kihívás: Bevezetésre került a kötelező visszaváltási díjas rendszer

Január 1-jétől Magyarországon életbe lép egy új, több európai országban már működő, kötelező visszaváltási díjas rendszer (rövidítve: DRS), amely jelentős változásokat hoz a vendéglátóiparban és a fogyasztói szokásokban egyaránt. A rendszer alapvető célja a hulladékcsökkentés és a környezettudatos fogyasztás ösztönzése.

Mi is pontosan a DRS és hogy működik?

A DRS, azaz a Deposit Return System, egy olyan visszaváltási rendszer, amely a műanyag, fém, és üveg alapanyagú, 0,1-3 liter közötti űrtartalmú italcsomagolásokra vonatkozik.

Tételesen mely termékekre vonatkozik a DRS?

  • Műanyag, fém vagy üveg alapanyagú csomagolások
  • Palack vagy doboz formájú csomagolások
  • Egy (1) decilitertől három (3) literig terjedő űrtartalmú csomagolások
  • Fogyasztói csomagolású italtermékek

Kivételek, melyekre a DRS nem vonatkozik:

  • Tej és tejalapú italtermékek csomagolásai
  • Azok a termékek, amelyek éves forgalma nem éri el az 5.000 darabot
  • Speciális formájú és méretű, ezért automatával vissza nem váltható üvegek

Visszaváltási díj

A DRS rendszerben részt vevő termékek csomagolásán egy megadott jelölést kell elhelyezni, amely tájékoztatja a fogyasztókat a visszaváltási kötelezettségről. A visszaváltási díj mértéke az egyszer használatos termékek (pl. fémpalack) esetében 50 Ft, míg az újrahasználhatóaknál (pl. üveg) a gyártó határozza meg ezt a díjat.

Számlázás és adózás

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kiadott tájékoztatás szerint a visszaváltási díj kezelése az online pénztárgépekben különös figyelmet igényel. A visszaváltási díjas termékek értékesítésekor és visszaváltásakor az online pénztárgépeknek képesnek kell lenniük a visszaváltási díj megfelelő rögzítésére és kezelésére. Ez magában foglalja a visszaváltási díj külön tételként történő szerepeltetését az értékesítéskor, valamint a visszaváltáskor a díj visszatérítésének vagy utalvány formájában történő levonásának megfelelő kezelését.

Az online pénztárgépek helyes használata tehát kulcsfontosságú a DRS rendszer megfelelő kezelésében. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kiadott útmutatások alapján a visszaváltási díj kezelésére vonatkozóan az alábbiakat kell figyelembe venni értékesítéskor:

  • Kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható és önkéntesen visszaváltási díjas termékesetén: Az értékesített termék göngyölege után felszámított visszaváltási díjat külön tételként kell szerepeltetni az egyszerűsített számlán vagy nyugtán, az értékesített termék áfakulcsával megegyező adómértékkel.
  • Kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék esetén: Az italtermék göngyölegét külön tételként, visszaváltási díjon kell szerepeltetni, és ezt a tételt az „E” jelű áfagyűjtőhöz tartozó forgalmi gyűjtőben – mint az Áfa tv. hatályán kívüli tételt – kell rögzíteni.

Összegezve: a visszaváltási díj nem része az áfa adóalapnak, így nem növeli a fizetendő adót. A díjat külön tételként kell feltüntetni a számlán. Emellett fontos még megjegyezni, hogy a DRS alá nem tartozó betétdíjas termékek forgalmazása változatlan formában marad, azaz a betétdíj továbbra is áfa alapot képez.

Milyen hatással lesz a DRS a vendéglátóegységekre?

A 2024. január 1-jén életbe lépő, kötelező visszaváltási díjas rendszer (DRS) jelentős hatással lesz a hazai vendéglátóhelyekre és éttermekre. A rendszer célja a környezetvédelem elősegítése a csomagolt italtermékek újrahasznosításának ösztönzésével.

Adminisztráció és adatszolgáltatás: A DRS adminisztratív feladatokat ró a vendéglátó egységekre, mint például a visszaváltási díj külön tételként történű feltüntetését a számlán.

A DRS rendszerrel kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség minden érintett vendéglátóhelyre vonatkozik, beleértve a kisebb méretűeket is.

Technológiai integráció: A vendéglátó egységeknek össze kell hangolniuk pénztárgépeiket és számlázó rendszereiket a DRS követelményeivel, hogy megfeleljenek a számlázási és adózási előírásoknak. Ez jelenti a legalapvetőbb kihívást a vendéglátóegységeknek a DRS kapcsán, így jelenleg is azon dolgozunk, hogy az ORSYS Éttermi Szoftver képes legyen Partnereink tehermentesítésére.  

Források: 450/2023.(X. 4.) Korm. rendelet, MOHU oldal, NAV oldal

Did you like the article and find it useful? Share it with your friends too!
Facebook
Twitter
Linkedin

Do you need professional software?

The Orsys restaurant software was invented just for caterers like you!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It is simple to use and easy to learn.
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It provides professional solutions of all sizes,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    It saves time and energy for you and your colleagues.

Try it without obligation and ask for our free demo.

Get a free demo
Are you interested in catering?

Enter your e-mail address and be the first to receive the latest news, important events and useful knowledge.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Related posts
Hasonló tartamak